Szerző: Dr. Fodor Klaudia | 2020. április 1.
Karanténkoncert és jogdíjfizetés? Az otthonról közvetített koncertek és felolvasások szerzői jogi vonatkozásai
A koronavírus miatt kialakult rendkívüli helyzetre tekintettel Magyarországon bezártak a szórakozóhelyek, a színházak, a kultúrházak. Nincsen koncert, előadás, felolvasóest. Az emberek viszont az otthonaikban is éheznek a kultúrára. Ezért egy új tendencia ütötte fel a fejét: esténként zenészek, színészek, és BÁRKI, aki előadóművészi ambíciókat táplál, zenét játszik, versből, könyvből olvas fel – a közösségi média oldalán.
- ZENE ÉS KARANTÉN
A kezdeményezés kedves és szívet melengető, azonban – szakmai ártalom – engem ebben is a szerzői jogi aspektusok érdekelnek. Az ilyen zenélgetések, felolvasások egy része ugyanis szerzői jogi értelemben véve felhasználásnak minősül, és engedélyköteles, míg másik részük nem az.
Nézzük pontról pontra a tesztet, ami alapján Te is eldöntheted, kell-e, és kitől kell engedélyt kérned!
- MIT JÁTSZOL?
A szerzői jogi védelem (így az esetleges jogdíjfizetés is) csak az egyéni-eredeti művekre vonatkozik, az #maradjotthon performanszokról pedig kijelenthető, hogy ott zeneműveket, verset, könyvrészletet adnak elő, amik a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény (továbbiakban: Szjt.) 1.§ (1)-(2)-(3) értelmében szerzői műnek minősülnek. A szerzői jogi védelem lényege, hogy az ilyen művek felhasználásához a jogosulttól engedélyt kell kérni.
A szerzői jogi védelem azonban a szerző halálát követő 70 évig áll fenn csupán.
Tehát az egész jogdíjkérdést rövidre tudod zárni akkor, ha
Ha érdekel, ebben az angol nyelvű cikkben összeállítottam azoknak a magyar szerzőknek a listáját, akik a 40-es években hunytak el, ezért a repertoárjuk már közkincs, és azokat is, akiknek a következő években fog lejárni a védelmi ideje. Továbbá itt a védelmi idő számításáról további részleteket olvashatsz.
Értelem szerint nem kell senkitől sem engedélyt kérned abban az esetben, ha a saját szerzői műved (saját magad írt zenét vagy irodalmi művet) adod elő a közönségednek.
Ha viszont MÁS szerző művét adod elő, és még él a szerzői jogi védelem, akkor ugorj a következő pontra.
- KINEK JÁTSZOL?
Jelentőséggel bír, hogy a felhasználás milyen közönség előtt történik.
Amikor egy anyuka felolvas a gyermekének otthon, az nem minősül szerzői jogi értelemben felhasználásnak. Ha az anyuka a távollévő gyerekének olvas fel az internet segítségével, mert a hétvégét a nagyinál tölti (persze nem most, hanem egyébként, most szépen otthon marad), az sem felhasználás, mert az előadás nem nyilvános.
Ha azonban az anyuka az egész iskola gyerekeinek olvas fel, akkor az már eléri a nyilvánosságot, és szerzői jogi értelemben véve felhasználás lesz.
Bizony számít, hogy a Facebookot „publikra” állítod-e. Ha egy zárt csoportban néhány fő előtt olvasunk fel vagy zenélünk, akkor az akár a családi-baráti kör keretein belül is maradhat, és akkor nem kell engedély.
A nyilvánosság elérése kulcskérdés itt. A magyar szerzői jogi törvény a nyilvános előadást úgy határozza ezt meg, hogy „ha az a nyilvánosság számára hozzáférhető helyen vagy bármely más helyen történik, ahol a felhasználó családján és annak társasági, ismerősi körén kívüli személyek gyűlnek vagy gyűlhetnek össze.” Ez a definíció analógiával alkalmazható a nyilvánossághoz közvetítésre és hozzáférhetővé tételre is.
Európai Bíróság döntéseinek sora értelmezte a nyilvánosság fogalmát, például a C-117/15. Reha Training ügyben:
A magyar szerzői jogi törvény szerint önmagában nem a felhasználással elért csoport alacsony vagy zárt száma számít, hanem az is, hogy a családi-baráti körön túl más személyek (pl. ügyfelek, leendő ügyfelek) elérik-e azt. Annak, hogy ingyenes a műsor, nincsen jelentősége, mert a jövedelemszerzés- vagy fokozás nem fogalmi eleme a nyilvánossághoz közvetítésnek.
Tehát egy zárt Facebook csoporton, vagy másként szűk körben megvalósított felhasználás is elérheti a nyilvánosságot, ha például ügyfeleket érsz el vele, marketingre használod fel, márkádat építed általa. Ekkor ugyanis feltehetően a felhasználás nem marad a családi-baráti kör keretén belül. Ez akkor is így van, ha ingyenesen szolgáltatod a műsort. Ha a Facebook beállítás nyilvános, akkor pedig szinte biztos, hogy megállapítható, hogy eléri a nyilvánosságot.
Ha eléri a felhasználás a nyilvánosságot, akkor a következő kérdés, hogy a show-t élőben vagy rögzítve közvetíted-e.
- A FACEBOOKON ÉLŐBEN MEGY?
Ezzel elérkeztünk a szerzői jogi nüánszokig.
Ha élőben adod elő a show-t és nem rögzíted a felvételt, az az Szjt. 26. § (7)-(8) bekezdés 1. mondata értelmében nyilvánossághoz közvetítésnek minősül. A törvény rögzíti, hogy a szerző kizárólagos joga, hogy a művét nyilvánossághoz közvetítse, és hogy erre másnak engedélyt adjon.
Tehát amikor élőben nyilvános közönség előtt koncertezel vagy felolvasol, akkor – hasonlóan egy internetes rádióhoz– egy műsort közvetítesz a közönséghez, amibe nem lehet beletekerni, nem lehet visszanézni. Ezt szokták webcastingnak hívni.
- ENGEDÉLYT? KITŐL?
A tekintetben, hogy kitől kell engedélyt kérned, két irányban folytatódhat a történet.
Ha zenedrámai művet vagy jeleneteit, illetve keresztmetszetét, tehát nagyjából olyan zenés művet adsz elő, aminek cselekménye, története van, továbbá
Ez az ún. nagyjogos felhasználás.
Ha például egy verset vagy regényt olvasol fel, egy színdarabot, musical vagy annak cselekménnyel együttes részletét közvetíted, vagy bármilyen műnek a drámai előadása történik, akkor a szerzőtől (jogutódtól) közvetlenül kell engedélyt kérned.
Ha egyéb (ún. kisjogos) zenei mű közvetítése történik, akkor a közös jogkezelőtől, tehát az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesülettől kell engedély kérned.
- RÖGZÍTED IS A LIVE-ot?
Ha rögzíted is az előadásod, az szerzői jogilag egészen más kategóriába fog tartozni.
Ez az Szjt. 26. § (8) bekezdés 2. mondata értelmében nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétel. Köznyelvi kifejezéssel: feltöltötted a szerzői művet az internetre.
A törvény úgy fogalmaz, hogy a nyilvánosság tagjai a hozzáférés helyét és idejét egyénileg választják meg. A rögzítésen, visszanézhetőségen tehát a jogi minősítés szempontjából sok múlik. Ebben az esetben, az élőhöz hasonlóan, nagyjogos felhasználás esetén a jogosult közvetlenül ad engedélyt, kisjogos felhasználás esetén pedig az Artisjus.
Mivel ez egy másik felhasználástípus, másik jogdíjközlemény alkalmazandó. Ha ingyenesen teszed hozzáférhetővé, tehát az 1.1. pontot nézd, viszont pontos információért a közös jogkezelőt keresd:
https://www.artisjus.hu/wp-content/uploads/2020/01/I20tarifa.pdf
A fenti egész leírás kizárólag élőzene online közvetítésére vonatkozik, tehát
- ÖSSZEFOGLALÁS
Billboard kép: Daria Shevtsova / Pexels